De Porsche Carrera Cup Deutschland is één van de langst bestaande Porsche Cup-klassen ter wereld. Gedurende de ruim 30 jaar dat deze klasse bestaat heeft het nooit aan aantrekkingskracht ingeboet. Ooit begonnen als het verlengstuk van de vroegere Porsche Club Sport evenementen evolueerde het tot een kampioenschap dat geldt als grondlegger van de Porsche Mobil 1 Supercup en de Carrera Cup in andere landen. Vandaag de dag is het een perfect platform voor talentvolle coureurs met serieuze ambities en rijders die via GP Elite de volledige Autosportladder doorlopen.
De raceweekenden van de Porsche Carrera Cup Deutschaland zijn grote publieksevenementen en niet beperkt tot Duitsland. Zo is deze klasse ingedeeld in het voorprogramma van de 24 Uur van Le Mans. Er worden sprintraces gereden op het scherp van de snede. Ieder foutje kost vrijwel altijd enkele plaatsen. Goede prestaties vallen op en binnen het team van GP Elite heerst een topsportmentaliteit die past binnen de competitie in deze klasse.
Voor toeschouwers is het ook genieten, want close racing is gegarandeerd. In een zeer competitief startveld, met aan elkaar gewaagde coureurs, zijn er zijn er twee klassen. De A-rijders en B-rijders (Gentlemen) maken het mogelijk om twee stromeningen binnen de autosport een kans te bieden om zich te meten met de besten. Het is een ideaal concept voor racetalent om in te stromen vanuit de kartsport. Zeer competitief ingestelde Gentlemen rijders voelen zich evenzeer op hun plek.
In de Porsche Carrera Cup Deutschland wordt gereden met de Porsche 991 GT3 Cup Gen 2, die rijders via GP Elite kunnen aanschaffen en laten onderhouden. Deze legendarische Porsche 911 kent geen gelijke en is de succesvolste en meest gebouwde racewagen ter wereld. Met laag gewicht van 1200 kg en 485 pk is de Cup-versie een ware beproeving om mee te rijden. Ook zitten er geen hulpsystemen zoals ABS of tractie controle op de auto, het is puur racen.